Ammestop og mælkebehov i flaske

19. maj 2008

Alder:
6 mdr.

Ammestop og mælkebehov i flaske

Kære Helen

Jeg har læst din brevkasse flittigt på sidelinjen, men har nu brug for lidt råd selv.

Jeg har en dejlig lille datter på netop 6 md. Jeg har ammet hende fuldt til omkring små 5. md hvor hun så småt begyndte på grød. Det har hun for starten af været meget glad for og nu er hun oppe på 3 måltider om dagen hvor hun får grød om morgenen, kartoffel-gulerød-broccoli til frokost og evt. det samme til aften, men vi vil nu starter på at hun også skal have lidt kød. Hun drikker også rigtig fint af kop hvor hun får vand.

Men efter at grød og mos er blevet hendes hovedmåltider vil hun ikke ammes længere. Det startede med aftenamningen når hun skulle puttes. Hun var simpelthen for træt til at spise hos mig så vi startede med at give hende en flaske. Men inden for den sidste uge nægter hun at blive ammet. Hver gang jeg ligger hende til laver hun flitsbue og begynder at græde helt vildt.

Jeg har været meget frustreret da jeg gerne ville forsætte med at amme til hun var omkring de 9 md. men jeg er ved at accepterer det nu, for jeg synes også det er vigtig at ...

Annonce

... jeg følger hvad hun vil. Hun vil heller ikke ammes om natten mere, men kun have flaske.

Det skal siges at hun vejede 3120 g. ved fødslen men har efterfølgende ligget øverst i vækstkurven og tog meget på af min mælk. Hun vejer nu 9.2 og den er lidt stagneret nu hvor hun bevæger sig mere og får andet end mælk.

Men nu til mine spørgsmål:

Hvor meget mme skal hun have i løbet af dagen - hvor mange flasker?

Mht til mad om natten så sover hun fra 19-04 hvor hun vågner og vil have mad. derefter sover hun videre til 6/7 hvor vi står op. Du skriver ofte i andre breve at de ikke efter de 6. md skal have mad mellem 23/24 - 05/06. Er det så meningen at jeg skal vække hende og give hende en flaske. Jeg prøvede en gang for en uge siden da hun stadig ville ammes om natten at tage hende op kl 23. og amme hende, men det resulterende bare i at hun vågnede kl. 2 igen og ville have mad og hun tog derfor ikke det lang træk med søvn.

Jeg håber du kan hjælpe mig da jeg er en smule forvirret over de nye tilstande med flaske og mad.

Tak for en god brevkasse

Mange hilsner
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder